Viihdetaiteilija
Kyvykkäästä nuoresta laulajasta kiinnostunut Parlophon
-levy-yhtiön myyntipäällikkö Forsberg
järjesti Malmsténin ensimmäisen levytysmatkan
Berliiniin toukokuussa 1929. Berliinissä tallennettiin lukuisia
lauluja, joiden joukosssa oli Malmsténin omia sävellyksiäkin.
Toinen levytysmatka Berliiniin järjestyi jo syyskuussa 1929.
Tuolloin Georg lauloi yhdessä Parlophon-kvartetin kanssa. Vahalevylle
tallentui joululauluja, mieskuorolauluja ja tuttuja suomalaisia
sävelmiä.
Voimakaksikko ja iskelmän synty
Parlophon-kvartetissa esiintyneen tenori Roine Rickhard Ryynäsen
ja Malmsténin pitkäaikainen yhteistyö sai alkunsa
toisen Berliinin levytysmatkan aikana. Tuon yhteistyön ensimmäisiä
hedelmiä oli 1929 syyskuussa levytetty Särkynyt Onni,
ensimmäinen suomalainen iskelmä, jonka Malmstén
oli säveltänyt ja R. R. Ryynänen sanoittanut.
Särkynyt Onni oli Georg Malmsténin läpimurto
viihdemusiikin saralla. Sävellys sai osakseen suuren suosion
ja sitä myytiin 17 000 kappaletta. Malmsténin menestyksekäs
viihdetaiteilijan ura oli alkamassa.
Sävellys- ja sanoitustyössä Georg ja R. R. Ryynänen
löysivat yhteisen sävelen. Miesten välinen sujuva
yhteistyö osoittautui ainutlaatuisen hedelmälliseksi ja
se synnytti monta kuolematonta sävelmää. Malmsténin
ja Ryynäsen yhteensointuva musiikintaju, luovuus ja tyylitaju
olivat oikea yhdistelmä. Laulut ammensivat innoituksensa ja
aiheensa todellisuudesta ja fantasiasta; sanat ja sävelet nivoutuivat
taidokkaasti täyteläiseksi musiikilliseksi kokonaisuudeksi.
1930-luvun loppupuolella Malmstén teki yhteistyötä
Reino Rannan kanssa. Reino Ranta oli todellisuudessa R. R. Ryynäsen
nimimerkki. Rannan nimellä Ryynänen kynäili sanoitukset
Malmsténin ikimuistoisiin sävellyksiin Heilini sinisistä
silmistä ja Heili Karjalasta. Myöhemmin Malmstén
alkoi myös itse sanoittaa sävellyksiään.
Sävelten tenho; tähden synty
1930-luvun vaihteessa Georg Malmstén antautui koko sydämestään
viihdemuusikon uralle seuraten omaa innoitustaan ja luovuuttaan.
Hän keskittyi laulamiseen ja säveltämiseen. Menestynyt
iskusävelmä, Särkynyt onni, antoi Malmsténille
mahdollisuuden uusiin levytyksiin. Levy-yhtiö tarvitsi jatkuvasti
uusia, iskeviä sävellyksiä, joten nuori luova taiteilija
pääsi itse säveltämään uusia lauluja
levytysmatkoja varten.
Levy-yhtiön oli saatava levytysmatkoista irti suurin mahdollinen
hyöty, joten niiden aikana oli taltioitava mahdollisimman monta
sävelmää. Siten levytystahti olikin huimaa. Levy-yhtiö
pyrki miellyttämään suuren yleisön toiveita
ja siten Malmstén levytti yhtiön toivomuksesta paljon
surumielisiä sävelmiä.
Uransa aikana Georg Malmstén sävelsi yhteensä
yli 600 iskelmää ja laulelmaa. Hän levytti
huimat 861 kappaletta, joista monet taltioitiin 1930-luvun
levytysmatkoilla. Radion, äänilevyjen ja konserttien kautta
Malmsténin sykähdyttävät laulut levisivät
ympäri Suomea suurta suosiota saavuttaen. Malmsténin
avasi sävelmillään tiensä suomalaisten sydämiin.
Karhunpoika ja Mikki hiiri; lauluja lapsille
Georg Malmsténin tuotantoon kuuluvat merkittävällä
tavalla lastenlaulut. Muun tuotantonsa ohessa hän levytti lukuisia
lapsille tarkoitettuja lauluja. Omalle Ole-pojalle sävelletty
laulu, Sairas karhunpoika, päätyi levylle vuonna
1930. Lastenlaulujen säveltäjänä ja levyttäjänä
Malmstén teki Suomessa pioneerityötä. Lastenmusiikin
sarallakin Malmsténin yhteistyökumppanina oli R. R.
Ryynänen. Georg sävelsi ja ideoi, Roine sanoitti laulut.
1930-luvulla kaksikko loi unohtumattomat musiikkisatunsa Mikki Hiiren
seikkailuista. Mikki Hiiri ja susihukka julkaistiin vuonna
1934, Mikki Hiiri merihädässä vuonna 1936
ja Mikki Hiiri ja vuorenpeikko vuonna 1937. Radion kautta
Malmsténin lastenlaulut tavoittivat nuoret kuulijansa.
1950-luvulla Malmsten sävelsi jälleen lastenlauluja.
Tuolloin syntyi kaikkien tuntema Lasten liikennelaulu, joka
neuvoi lapsia keskellä kasvavan liikenteen vaaroja. Malmstén
esiintyi 1960-luvulla television lastenohjelmissa lapsia laulattaen.
^sivun yläreunaan
|